Het Brits-Nederlandse levensmiddelen- en verzorgingsbedrijf Unilever heeft in het slotkwartaal van 2015 opvallend sterk gepresteerd. De maker van Dove en Knorr lijkt behendig om te gaan met de groeizorgen in opkomende markten.

Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde cijfers over het slotkwartaal van 2015.

In het vierde kwartaal van 2015 was sprake van een onderliggende omzetstijging met 4,9 procent, wat beter is dan analisten in doorsnee hadden verwacht en ook beter is dan Unilever zelf had voorspeld. De omzet van Unilever ging in 2014, mede door negatieve wisselkoerseffecten, nog met bijna 3 procent omlaag.

Unilever heeft de verwachtingen in het vierde kwartaal significant verslagen, constateerde Exane dinsdag in een reactie. Daarbij is de kwaliteit van de margegroei over heel 2015 sterk, aldus de kenners. De beter dan verwachte omzet werd mede aangejaagd door een goede prijsstelling van producten in Latijns-Amerika, zo merkten de marktvorsers op.

Unilever zet zwaar in op groeimarkten

Het Brits-Nederlandse concern wist de afgelopen jaren met succes de focus deels te verleggen van de stagnerende Europese markt naar groeimarkten. Dat is nog steeds een verstandige keus geweest, want in Europa lukt het amper meer om de prijs te verhogen en fors meer producten te verkopen. In het vierde kwartaal zakte de gemiddelde verkoopprijs in Europa met 2,2 procent, de volumes kwamen nog wel 3,3 procent hoger uit.

In opkomende markten wist Unilever in het slotkwartaal van 2015 de prijzen met gemiddeld 5,6 procent te verhogen en de volumes met 2,4 procent. dat resulteerde in onderliggende omzetgroei van 8,1 procent.

(klik voor uitvergroting)

unilever groei

Groeizorgen Rusland, herstel China

Unilever wist de kwakkelende resultaten in Europa de afgelopen jaren te compenseren met forse groei in opkomende markten. Maar het levensmiddelenbedrijf is niet geheel immuun voor de economische problemen in sommige opkomende markten.

In Rusland daalde de afzet in het vierde kwartaal van 2015, vanwege de hoge inflatie die voor minder vraag zorgde. In Turkije en de Filippijnen was volgens Unilever in het slotkwartaal van 2015 sprake van dubbelcijferige groei.

In China boekte Unilever naar eigen zeggen herstel, nadat het eerder last had van voorraadoverschotten. Hoopvol voor Unilever is dat de consumentenbestedingen in China nog wel redelijk op peil blijven. Maar de recente ineenstorting van de beurzen kan in 2016 best wel een deukje slaan in het consumentenvertrouwen. Daarbij komt ook de waardevermindering van de Chinese yuan, waardoor de koopkracht van de Chinees daalt.

Analist Joost van Beek van Theodoor Gilissen ziet nog een bedreiging in China. "Er komen steeds sneller lokale producten op die met Unilever concurreren".

India: hoger volumes, maar wel prijsdruk

India was sprake van een mix van hogere volumes en lagere prijzen. Unilever zit dankzij haar Britse wortels al decennialang in India. Juist dit jaar waren de verwachtingen voor Hindustan Lever, zoals de Indiase tak heet, groot. India heeft amper grondstoffen en alles moet worden ingevoerd. De gedaalde grondstofprijzen, olie voorop, zouden dus een forse impuls geven voor de koopkracht van de Indiër.

Voor Unilever zou dat beteken dat het óf de prijzen gelijk kan houden en de marges op kan krikken, of dat het de prijzen laat dalen, maar wel meer omzet. Uit cijfers van het vierde kwartaal van Hindustan Lever blijkt vooral het laatste het geval is. Unilever slaagt er niet echt in om te profiteren van de lage grondstofprijzen, zo schreef  columnist Andy Mukherjee deze week op Bloomberg.

Unilever heeft in 2015 een hogere omzet behaald, ondanks de afzwakkende marktomstandigheden in veel opkomende landen. Het concern kreeg daarbij wind in de rug van gunstige wisselkoerseffecten, bleek dinsdag.

2016 blijft lastig

De totale omzet klom in 2015 met 10 procent tot 53,3 miljard euro. Op onderliggende basis, dus exclusief de effecten van overnames en wisselkoersen, was sprake van een omzetgroei met 4,1 procent. Het verkoopvolume klom met 2,1 procent en de prijzen gingen met 1,9 procent omhoog.

Bij de divisie persoonlijke verzorging (met merken als Dove en Zendium) ging de onderliggende omzet in 2015  4,1 procent omhoog. Bij voedsel (onder meer Knorr) was dat 1,5 procent en bij huishoudelijke verzorging (Omo) 5,9 procent. Bij het onderdeel Refreshment (Magnum, Ben & Jerry's en Lipton) nam de onderliggende verkoop met 5,4 procent toe.

De nettowinst bedroeg afgelopen jaar 5,3 miljard euro, een daling van 5 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Topman Paul Polman zei in een toelichting dat Unilever ondanks de uitdagende omstandigheden sterker is gegroeid dan de markt. Het concern bereidt zich wel voor op nog lastigere marktomstandigheden in 2016.

De onderliggende omzetgroei van 4,9 procent in het vierde kwartaal was weliswaar beter dan verwacht, maar wel lager dan het vergelijkbare groeipercentage van 5,7 procent in het derde kwartaal van 2015.

Volgens financieel directeur Graeme Pitkethly blijft het bedrijf scherp kijken naar het verbeteren van de winstmarge, het verlagen van de kosten en innovatie. Tegen 2018 moeten de kosten met 1 miljard euro worden verlaagd, aldus de financieel directeur.

Het Nederlands-Britse concern blijft verder op de uitkijk staan voor kleinere acquisities, aldus Pitkethly. Hij wilde niet nader ingegaan op eventuele grotere overnames. Vorige week werd door analisten van het Franse Exane nog gesteld dat Unilever het Amerikaanse Colgate-Palmolive zou kunnen kopen. Volgens de marktvorsers is Unilever een logische kandidaat voor een overname van Colgate en is de tijd nu rijp voor een deal.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl